اشتون: دور بعدی مذاكرات ایران و1+ 5در استانبول برگزار می شود
نوشته شده توسط : vzwdolor

به گزارش ایرنا، اشتون سه شنبه شب پس از پایان نشست دو روزه هسته ای ایران و 1+5 در مسكو با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش طرف های مذاكره برای رفع نگرانی های موجود گفت: در این راستا انتظار داریم كه ایران در چارچوب ان.پی.تی و قطعنامه های شورای امنیت عمل كند.

وی افزود: در همین راستا بر پیشنهادهای ارایه شده در بغداد به طرف ایرانی در مذاكرات مسكو نیز تاكید و اعلام شد، انتظار داریم ایران ضمن متوقف كردن غنی سازی 20 درصدی، تاسیسات فردو را تعطیل و ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصد را به خارج منتقل كند.

وی اضافه كرد: ما این درخواست را به عنوان گام های اعتمادساز از سوی ایران تلقی می كنیم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در دو روز مذاكرات فشرده با ایران، به سووال های طرف ایرانی پاسخ داده شد و آنها نیز به سووال ها و نگرانی های ما پاسخ دادند.

وی گفت: در نشست مسكو دو طرف مواضع خود را به طور مفصل و با صراحت برای همدیگر تبیین كردند و بعد از چهار دور مذاكره درباره بسیاری از مسایل بحث و گفت وگو شد.

وی افزود: فاصله زیادی بین مواضع دو طرف از لحاظ محتوایی وجود دارد و به همین دلیل نیز توافق كردیم كه از طریق برگزاری نشست كارشناسان در استانبول بتوانیم به فهم درستی از مسایل و مشكلات موجود دست یابیم.

اشتون اظهار داشت: بعد از نشست كارشناسان در استانبول ملاقات باقری و اشمید برگزار خواهد شد و در نهایت من و آقای جلیلی درباره چشم انداز نشست ها صحبت خواهیم كرد.

وی اضافه كرد: ما می خواهیم پس از این دیدارها تصمیم بگیریم كه آیا ایران می خواهد با عمل به سه گام پیشنهاد شده از طرف ما به توافق دیپلماتیك كمك كند یانه.

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینكه اگر مذاكرات پیشرفتی نداشته است، چرا تصمیم به ادامه مذاكرات گرفتید، گفت: من و آقای جلیلی در حین نشست مسكو بارها تاكید كردیم كه مذاكره را برای مذاكره نمی خواهیم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ایرانی ها نیز در این دور از نشست برای نخستین بار درباره محتوی صحبت كردند، ولی هنوز راه طولانی در پیش داریم و تصمیم برای برگزاری نشست كارشناسان نیز گامی در این راستا است.

اشتون افزود: نشست استانبول فرصت مناسبی برای بحث تفصیلی كارشناسان امر می باشد و ما در نهایت بسته به اقدامات برداشته شده در راستای عمل به سه گام پیشنهاد شده تصمیم خواهیم گرفت.

وی اضافه كرد: می خواهیم با برگزاری نشست كارشناسان و بررسی مسایل توسط افراد خبره در مسایل هسته ای به سووالات ایران پاسخ دهیم و آنان نیز به سووال های ما در خصوص مسایل مورد بحث پاسخ دهند.

مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا ادامه داد: بدیهی است كه برای ادامه بحث ها نیاز به درك بهتر همدیگر وجود دارد و راهكار این امر نیز بررسی مسایل توسط كارشناسان و ارایه گزارش توسط انها به تیم های مذاكره كننده است.

اشتون ادامه داد: در نشست مسكو پاسخ های مبسوطی از طرف ایرانی دریافت شد و تصمیم گرفتیم بحث كنیم و بهترین اقدام در این راستا دستیابی به یك درك فنی از مسایل است.

نشست هسته ای مسكو با شركت ایران و اعضای 1+5 روز گذشته در هتل 'حلقه طلایی' پایتخت روسیه آغاز شد و امشب پس از برگزاری چهار دور مذاكره میان دو طرف و انجام چند دیدار دوجانبه پایان یافت.

اروپام/2016**2240**518**1368**





:: برچسب‌ها: آیفون , خانه , سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: